EK SAYFA – 410-1
باب: المرأة
وحدها تكون
صفا.
78. KADIN TEK BAŞINA SAF OLABİLİR
حدثنا
عبد الله بن
محمد قال:
حدثنا سفيان،
عن إسحق، عن
أنس بن مالك
قال: صليت
أنا ويتيم في
بيتنا، خلف
النبي صلى
الله عليه
وسلم، وأمي أم
سليم خلفنا.
[-727-] Enes İbn Malik (r.a.) şöyle demiştir: "Bir gün bizim evimizde
Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in arkasında bir yetimle birlikte namaz
kılmıştık. Annem Ummü Süleym de bizim arkamızda namaza durmuştu."
AÇIKLAMA: Bu konu başlığı
kadının cemaatle namaz kılınırken tek başına bulunsa bile bir saf sayılacağını
gösterir. Dolayısıyla Tek kişiden saf oluşmaz, namazda saf oluşabilmesi için en
az iki kişi gerekir' diyen el-İsmâili'nin itirazının yerinde olmadığını
anlarız. İmam Buhârî'nin kullandığı bu başlık İbn Abdilberr'İn Hz. Âişe'den
merfû olarak naklettiği bir hadistir: "Kadın tek başına saf olur."
(Annem Ümmü Süleym de bizim arkamızda namaza durmuştu) ifadesi
kadının erkeklerle aynı safta bulunmaması gerektiğini gösterir. Zira bu durum
erkeklerin namaza kendilerini tam olarak vermelerini engelleyebilir. Bununla
birlikte kadın bu hükme aykırı hareket eder ve erkeklerle aynı safta namaza durursa
âlimlerin çoğunluğuna göre namazı geçerli olur. Hanefîler ise bu durumda
kadının değil erkeklerin namazının bozulacağını söyler. Fakat bu görüş hiç
tutarlı ve açıklanabilir değildir.
İbn Reşîd şöyle demiştir: "Öyle anlaşılıyor ki, İmam
Buhârî'nin bu başlığı koymaktaki maksadı kadınların tek kişi olarak saf sayılıp
sayılmayacaklarını ve onlarla ilgili hükmün 'Safların arkasında tek başına
imama uyan kişinin namazı olmaz' hadisinde ifade edilen genel hüküm kapsamında
olmadığını göstermektir. Zira bu hadiste sadece erkeklerin durumu
anlatılmaktadır."
Bu hadisi İbn Hibbân, Ali İbn Şeybân'dan tahric etmiştir. Fakat
sahih olup olmadığı konusu şüphelidir. 114. bâb başlığı altında bu konuya
değineceğiz.
İbn Battal, Ahmed İbn Hanbel'e muhalif bir görüş benimsemiş ve
bu hadise dayanarak safların arkasında tek başına imama uyan bir kimsenin
namazının geçerli olacağını belirtmiştir. Ona göre; "Böyle bir hüküm
kadınlar hakkında mümkün ise erkekler hakkında da mümkün olmalıdır."
Fakat bu görüşü kabul etmeyenler İbn Battâl'a karşı şunları
söyleyebilir: "Kadınların safların arkasında tek başına imama tabî
olduklarında namazlarının geçerli olması hükmü, onların erkeklerle aynı safta
yer alamayacakları hükmüne dayanır. Halbuki erkekler için böyle bir zorunluluk
yoktur; bir erkek erkeklerin bulunduğu bir safa girebilir, onları
sıkıştırabilir ve gerektiğinde en arkadakilerden birini çekip onunla birlikte
saf oluşturabilir. Dolayısıyla bu yönüyle kadınlarla erkekler birbirinden
farklıdır."
باب: ميمنة
المسجد
والإمام.
79. Cemaat Mescidin Ve İmamın Sağında Durur
حدثنا
موسى: حدثنا ثابت
بن زيد: حدثنا
عاصم، عن
الشعبي، عن
ابن عباس رضي
الله عنهما
قال: قمت ليلة
أصلي عن يسار
النبي صلى
الله عليه
وسلم، فأخذ
بيدي، أو بعضدي،
حتى أقامني عن
يمينه، وقال
بيده من ورائي.
[-728-] Şa'bi Abdullah İbn Abbas (r.a.)'in şöyle dediğini nakletmiştir:
"Bir gece Resûlullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in sol tarafında
durmuştum. Beni elimden kolumdan da demiş olabilir tutup sağ tarafına geçirdi.
O an beni eliyle arkamdan kavramıştı.
AÇIKLAMA: İmam Buhârî bu bâb
başlığı altında Abdullah İbn Abbas hadisini özet olarak zikretmiştir. (Başlıkta
mescidin ve imamın sağ tarafında durmak anlatıldığı halde rivayette sadece
imamdan söz edilmektedir.) Burada başlık ile rivayet arasındaki uyum hakkında
şunu söyleyebiliriz: Başlığın rivayette geçen imamı doğrudan kapsamına aldığı
açıktır. Mescidin sağında durmak ise buna bağlı bir sonuçtur; İmamın sağına
durmak, mescidin de sağına durmak anlamına gelir.
İmam Buhârî bu başlık ile sanki Nesâî'nin Berâ İbn Azib'den
sahih bir sened İle naklettiği şu hadise işaret etmiştir: "Biz
Resûlullah'ın arkasında namaz kıldığımız zaman onun sağ tarafına durmayı çok
isterdik."
Ebu Davud'un hasen bir senedle Hz. Aişe'den naklettiği bir hadis
de şöyledir: Allah ve melekler safların sağ taraflarına salât ederler."